مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو به روز سوم کشید

مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو به روز سوم کشید

ب

دور سوم مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ در ژنو به روز سوم کشیده شد. این مذاکرات همچنان با تمرکز بر "جزئیات" ادامه پیدا کرده است.

دور سوم این گفت‌وگوها که همچون دور گذشته در ژنو در جریان است، با دیدار کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران آغاز شد.

قرار است روز سوم این مذاکرات هم جمعه ۲۲ نوامبر، اول آذر، با دیدار این دو آغاز شود.

این دور از مذاکرات، سومین دور از مذاکرات هسته‌ای در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی است.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، گفته است ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای پنج به علاوه یک فردا جمعه از سر گرفته می شود.

سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که روز پنج‌شنبه مذاکرات "فشرده، اساسی و درباره جزئیات" و "در فضایی خوب" جریان داشت.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران، در پاسخ به این سوال خبرنگاران رسانه‌های ایرانی اعزام‌شده به ژنو که آیا روی نقاط اختلافی مذاکره شده، گفته است: "مذاکرات پیشرفتی نداشته است."

آقای عراقچی گفته است: "در حال کار بر روی سند هستیم."

معاون وزیر خارجه ایران گفته است: "مشورت‌های بین گروه ۱+۵ ادامه دارد. برخی از هیات‌ها مجبور هستند که با پایتخت‌های خود مشورت کنند و با توجه به اختلاف ساعت، این مشورت ها‌ تا صبح طول می کشد."

سخنگوی کاترین اشتون در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این اظهارات آقای عراقچی، با لحن امیدوارتری گفته است: "ما می‌خواهیم هرچه زودتر به توافق برسیم اما هر توافقی هم نمی‌خواهیم. توافق باید طوری باشد که همه بتوانند با آن کنار بیایند."

گزارش لحظه‌به‌لحظه از روز دوم مذاکرات را کلیک این‌جا بخوانید.

'نشانه‌هایی از پیشرفت'

مذاکره‌کننده ارشد ایران گفته است اصل غنی‌سازی اورانیوم برای ایران قابل مذاکره نیست، اما می‌توان درباره حجم، سطح و محل غنی‌سازی اورانیوم مذاکره کرد

همچون دو دور گذشته فضای این گفت‌وگوها تاکنون مثبت و سازنده توصیف شده است.

اما فضای خوش‌بینی و امیدواری به دستیابی به یک توافق، در روزهای دوم و سوم دور قبلی مذاکرات بارز بود.

در این دور از مذاکرات، ناظران تاکنون با احتیاط بیشتری در این باره اظهارنظر می‌کنند.

کسری ناجی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در ژنو، می‌گوید نشانه‌های پیشرفت در مذاکرات به چشم می‌خورد اما در عین حال اختلافات به ویژه درباره غنی‌سازی اورانیوم به جای خود باقی است.

کسری ناجی می‌گوید فرانسه برای افزایش بازرسی‌ها فشار می‌آورد.

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، در آغاز روز دوم کلیک گفت اصل غنی‌سازی اورانیوم برای ایران قابل مذاکره نیست، اما می‌توان درباره حجم، سطح و محل غنی‌سازی اورانیوم مذاکره کرد.

خبرنگاران گزارش داده‌اند که سرگی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه و معاون وزیر خارجه این کشور گفته است این دور از مذاکرات، "بهتر از دفعه قبل در جریان است".

خیز سنای آمریکا برای بعد از مذاکرات

در همین حال به نظر می‌رسد برخی از سناتورهای آمریکایی آماده می‌شوند که اگر این مذاکرات به موفقیت نرسید، تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع کنند.

در این باره کلیک این‌جا بیشتر بخوانید.

لغو یا تعلیق بخشی از تحریم‌ها، یکی از گام‌های ممکن آمریکا در پیشبرد مذاکرات است.

دولت آمریکا در هفته‌های گذشته پیگیر بوده است که کنگره، اقدام تازه‌ای علیه ایران نکند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از کنگره خواسته است در مقطع فعلی در این باره دست نگه دارد تا فرصتی به دیپلماسی داده شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در جمعه 1 آذر 1392برچسب:,ساعت 6:36 توسط savalan| |

کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
www.sharghi.net & www.kafkon.com & www.naztarin.com